בקרוב:מהפכה בלימודי העיצוב בישראל

31/05/2024

מסלולי ההכשרה בתחומי העיצוב, האנימציה והגיימינג בישראל יעודכנו ויורחבו, במהלך שהובל על ידי IAC

בשורה חשובה ומשמחת עבור כל מי שמתעניין בעתיד תעשיות העיצוב, האנימציה והגיימינג בישראל: ממשלת ישראל חזרה בה מהחלטתה לבטל את ההכרה בקורסי ההכשרה המקצועית המופעלים בתחומי העיצוב והמדיה (לרבות גרפיקה, אנימציה ותלת-מימד) ובמקום זה החליטה לייסד מסלולי הכשרה חדשים שמטרתם להכשיר עובדים עבור התעשיות הבולטות והצומחות בתחומים אלה, לרבות תעשיית הגיימינג. זוהי בשורה גדולה וחשובה במיוחד עבור תעשיית הגיימינג, משום שתחום המשחקים כלל לא זכה עד עתה להכרה במסגרת תוכניות ההכשרה הממשלתיות.

קראו כאן על הישיבה הגורלית שהתקיימה בנושא בקריית הממשלה בירושלים, על פרטי תוכניות הלימודים החדשות, ועל מקומה של IAC בכל זה.

הוועדה מתכנסת בקריית הממשלה – 28/05/2024

לפני כחודש וחצי נחתה בתיבות-המייל של כל המכללות בישראל הודעה מפתיעה, בעלת משמעות דרמטית: תחומי הגרפיקה, העיצוב והאנימציה לא יוכרו מעתה במסגרת תוכנית השוברים של משרד העבודה. השלכות ההודעה הזו היו נרחבות בהרבה משנדמה, מאחר שמשרד העבודה הוא האחראי על מסלולי ההכשרה המקצועית במרבית המכללות בישראל, והוא המפקח על מרבית קורסי העיצוב והאנימציה במדינה באמצעות האגף להכשרה מקצועית שפועל בתוכו.

בשלב הראשון נשללה זכאותם של סטודנטים מעוטי-יכולת, סטודנטים מאוכלוסיות מצוקה וסטודנטים מאזורי עדיפות-לאומית לקבל מימון (חלקי או מלא) ללימודיהם בתחום. השלב הבא היה עשוי לכלול ביטול מוחלט של הפיקוח הממשלתי על ההכשרות בתחומי העיצוב. כל זאת במסגרת החלטת ממשלה 198 ובהתבסס על מחקר שבחן את התשואה בשוק העבודה בקרב בוגרי המכללות שבפיקוח המשרד, והגדיר את תחום העיצוב כולו כבעל "אופק תעסוקתי נמוך", ולכן ככזה שאינו זכאי להכרה ותמיכה על ידי משרד העבודה. יש להדגיש כי המחקר נעשה על בסיס מסלולי ההכשרה המופעלים כיום במרבית המכללות בישראל, שמרביתם לא עודכנו מזה זמן רב.

לשמחתנו, עפרה פנטון, המפקחת הארצית על תחומי העיצוב והמדיה מטעם האגף להכשרה מקצועית (ומעצבת גרפית בעצמה) נרתמה לסייע בשינוי ההחלטה, ויזמה את כינוסה של ועדת הכרה מיוחדת במשרד העבודה, שדנה ארוכות בנושא. לוועדה הוזמנו בכירי אגף ההכשרה במשרד העבודה, וכן נציגי מכללות מובילות בתחום, נציגי עמותות ונציגים מתוך התעשיה עצמה. בסך-הכל הוזמנו לוועדה 37 נציגים, שהתכנסו ביום שלישי האחרון בקריית הממשלה בירושלים, לישיבה שנמשכה למעלה משעתיים.

כפיר רם, מנהל IAC, נבחר לייצג את התחום, בשל האמון שנתן משרד העבודה במקצועיות המכללה, בחיבורה העמוק לתעשיה ובהכרותה עם שוק העבודה. כפיר הציג פרטים ונתונים עדכניים על התעשיה, שרובם לא היו ידועים לאנשי המשרד, ובמצגת שנמשכה כחצי שעה, סקר את ההתפתחויות בתחום בשנים האחרונות.

שקפים מתוך המצגת של IAC – לחצו להגדלה

המצגת הדגישה את התחומים שאינם זוכים כיום להכרה על ידי משרד העבודה, וחשפה בפני אנשי המשרד את הפריחה האדירה בתעשיית הגיימינג הישראלית (שהפכה בשנים האחרונות למובילה עולמית בתחום, ולנדבך חשוב בכלכלה הישראלית), את ההישגים הבינלאומיים של תעשיית האנימציה המקומית (כולל שתי מועמדויות לאוסקר וזכיות בפרסי גלובוס הזהב, הסזאר הצרפתי ועוד שלל פרסים בינלאומיים) וכן את השילוב של מעצבים, אנימטורים ואמני תלת-מימד בתעשיית ההייטק ובתחומים צומחים כמו VR/AR, הדמיות ו-AI.

בין הנתונים שהוצגו במצגת (רובם מתוך דו"ח עמותת GameIS שפורסם לפני כשנתיים):

  • תעשיית הגיימינג בישראל מעסיקה כ-14,000 עובדים (בהשוואה ל-4,000 בלבד ב-2017).
  • התעשיה מייצרת הכנסות של 8.6 מיליארד דולר בשנה (בהשוואה ל-1 מיליארד ב-2016).
  • בתעשיה פועלות כיום לפחות 190 חברות.
  • התעשיה גדלה בקצב של 760% בחמש השנים האחרונות.
  • הכנסות התעשיה מהוות כיום 7% מיצוא ההייטק בישראל.
  • הכנסות התעשיה הישראלית מהוות 5% מהכנסות תעשיית הגיימינג העולמית.
  • שוק הגיימינג העולמי צומח ב-9% בשנה ומסתמן כחסין בפני מיתון והאטה.
  • קרוב למחצית העובדים בתעשיית הגיימינג עוסקים במקצועות העיצוב והארט.
  • בפסגת התעשיה צועדות Moon Active ששוויה מוערך ב-5 מיליארד דולר ו-Playtika ששווה מעל 3 מיליארד.
  • לצידן פועלות עוד כעשרים חברות ששוות מאות מיליונים כל-אחת.
  • בישראל פועלות גם עשרות חברות העוסקות באנימציה, באפקטים ויזואלים, בהדמיות ובפיתוחי VR/AR.
  • עשרות סרטי אנימציה, סדרות וסרטים קצרים הופקו בישראל וזכו להצלחה קופתית וביקורתית ולפרסים בעולם כולו.
  • מעצבים, אמנים, אנימטורים ואמני תלת-מימד נחוצים מאוד כיום גם בתעשיית ההייטק.
  • בעקבות השינויים שחלו בתעשיה בתקופת הקורונה, ניתן כיום לעבוד מהבית בישראל גם עבור חברות בינלאומיות.

שקפים מתוך המצגת של IAC – לחצו להגדלה

אל כפיר הצטרפו גם ניר גינת, בוגר IAC וכיום Head of Creative Marketing בחברת Superplay , גיא בן דב, יו"ר GameIS (עמותת תעשיית המשחקים הדיגיטליים בישראל) ואסף צבי צלנר מוועד איגוד מקצועות האנימציה, ששפכו אור על המתרחש בתעשיות הגיימינג, האנימציה וההייטק, ועל המחסור הקיים בישראל בעובדים מיומנים במקצועות העיצוב, האנימציה והתלת-מימד. לאחר מכן נערך שיח ער עם כל שאר המשתתפים, שהציגו גם הם את חשיבות התחום ואת ערכו הכלכלי, החברתי והאמנותי. נציגי המשרד הקשיבו קשב רב לדוברים, וניכר כי ראש האגף, אל"מ ניצן ממרוד, היה קשוב במיוחד לנושאים שהועלו.

בסיום הישיבה התקבלה החלטה שעתידה לשנות לחלוטין את עתיד ההכשרה המקצועית בתחום.
המשרד קיבל את עמדתנו ועמדתה של עפרה פנטון, והנחה את הצוות המקצועי לגבש תוכניות לימודים עדכניות, שיהיו נרחבות הרבה יותר מקודמותיהן, יתבססו על צרכי שוק העבודה העדכני, יכללו מסלולי התמחות בתחומים מגוונים, וישימו דגש על תחומי הגיימינג, ה-UI/UX, האנימציה והתלת-מימד. התוכניות החדשות יגובשו בסיוע נציגי המכללות, העמותות והתעשיה עצמה, ובהתייעצות עם הצוות המקצועי של IAC, שכבר מפעיל תוכניות מסוג זה וזוכה לאמונו המלא של המשרד.

הבשורה הגדולה ביותר היא עבור תעשיית הגיימינג, שלא זכתה לשום הכרה עד עתה מהמשרד. תעשיה זו זקוקה נואשות לכוח אדם מיומן, כפי שצוין בדו"ח של GameIS, והתוכניות החדשות עתידות לסייע לה בהכשרת עובדים לתחום זה.

אנו ב-IAC מברכים על ההחלטות שהתקבלו, העומדות בקנה אחד עם שאיפתנו להמשיך לקדם את תחומי העיצוב, האנימציה והגיימינג בישראל. אנחנו מבקשים להודות לראש האגף ניצן ממרוד, לנציגי המכללות, העמותות והחברות שהתייצבו בוועדה, לניר גינת, יניר תירוש וגיא בן דב שסייעו בהכנת המצגת, ומעל הכל למפקחת עפרה פנטון, שלולא התגייסותה המוחלטת למשימה, כל מקצועות העיצוב היו נזנחים הלכה למעשה על ידי המשרד.

לצפיה במצגת המלאה שהוצגה באירוע, לחצו כאן.

רוצים עוד מידע?
השאירו פרטים ונחזור אליכם: